Opettajalle

Niin moni on sinulle kateellinen juuri nyt. Olet saanut jäädä pitkälle kesälomalle. Toivon sydämestäni, että saat kesän aikana levätä.

Toive

Teethän asioita, jotka tuottavat sinulle iloa ja antavat sinulle energiaa? Vain siten jaksat uudistua työssäsi ja saat voimia kohdata erilaisia oppijoita. Tutustumalla lapsiin löydät myös parhaimmat tavat opettaa. Tutkimalla heidän tapaansa oppia, löydät juuri sen tavan, millä he voivat sisäistää opettamiasi asioita. Joudut opettamaan hyvin monella eri tavalla samaa asiaa. Samalla opit itsekin.

Yhtä lailla lapsilla on nyt loma. Se on saanut minut miettimään opettajuutta. Olen tyttärieni kautta seurannut kahden hyvin erilaisen opettajan tapaa työskennellä. Tätä pohdintaa tehdessäni jotenkin oivalsin, miten merkittävässä asemassa opettaja voi ihmisen elämässä olla. Jäin pohtimaan omia ala-asteen opettajiani, Pirjo-Riitta Kantolaa ja Timo Kesälahtea, joita en unohda koskaan. Heistä on tullut elämässäni merkkihenkilöitä. Sinäkin olet tärkeä ihminen monen lapsen elämässä. Sinua tullaan muistelemaan vuosikymmenet jälkikäteen. Sinusta puhutaan opettamiesi lasten perheissä.

Kiitos

Olen kiitollinen siitä, miten minun lapsiani on kohdattu koulussa. Jäin miettimään, että opettaja on kohdannut lapseni kevään aikana ehkä useammin kuin minä. Auts. Minä olen ollut kiinni omassa arjessani lapsen ”keskeyttäessä” minut kysymyksillään. Olen saattanut lähettää hänet pois häiritsemästä minun tärkeää kirjoitustyötäni. Mutta sinä, opettaja – sinä olet kohtaamisen ammattilainen. Sinulla ei ole ollut kiire silloin, kun on ollut kyse minun lapsestani. Sinä olet kuunnellut ja kohdannut minunkin puolestani. Kiitos siitä!

Lapsillani on ollut onni saada opettaja, joka kunnioittaa lasta. Nämä opettajat ovat tiedostaneet, että he opettavat paljon myös esimerkillään. Heitä seurataan, kun he tervehtivät työkavereita käytävillä. Heitä tarkkaillaan, kun he pysähtyvät juttelemaan vanhempien kanssa. Heidät nähdään, kun he käyvät lähikaupassa tai hiihtolenkillä. Niin hassulta kun se kuulostaakin, he ovat opettaneet paljon myös silloin, kun eivät varsinaisesti ole opettaneet.

Minun lapseni ei saanut stipendiä eikä hymypatsasta. Mutta silti he onnistuivat yli odotusten! He molemmat saivat aimo annoksen rohkeutta tulla uusiin tilanteisiin. He saivat ystäviä, mikä on tärkeä pääoma pienenkin ihmisen elämässä. Haluan rohkaista sinua edelleen tarttumaan rohkeasti kiusaamistilanteisiin. Vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on arvossa arvaamattomassa tällaisena aikana, kun ihmisten käsitys kunnioittavasta kohtaamisesta hämärtyy. Lapset eivät opi kunnioittavaa kohtaamista, jos he eivät sitä koskaan harjoittele.

Kirkkohetki

Kun Suvivirren sävelet kajahtivat Rovaniemen kirkossa, sydämeni täyttyi ilosta. Miten ihanaa oli kuulla lasten laulamana tuo kaunis, suventuoksuinen sävelmä. Tunnelma oli käsin kosketeltava. Huomasin ajattelevani, että tämä kokemus sisältää jotakin arvokasta kulttuurihistorian siirtämistä – tuota virttä ovat laulaneet monet, monet sukupolvet ennen meitä. Olen kiitollinen siitä, että minun lapsellani on oikeus päästä kirkkoon kevään päätteeksi.

Nivavaaran koulun rehtori Mikko Paananen kertoi tämän perinteen alkaneen jo sinä vuonna, kun koulu perustettiin. Hänen mukaansa kevätkirkko on hieno tapa juhlistaa lukuvuoden päättymistä. Haikeana kävelin alas kirkon portaita. Tämä oli minun lasteni viimeinen kevätkirkko näiden ystävien kanssa.

Kiitos, että viivähdit blogini parissa! Vielä ehdit kiittää opettajaa, joka tietää perheestänne enemmän kuin uskotkaan.

Sinun, Harriettisi 04

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin