Juosten olisin jo perillä

On aamuja, jolloin on hyvä juosta. Silloin tietää jo herätessään, että on palautunut hyvin. Unta on tullut riittävästi, minulle se tarkoittaa yli kahdeksan tuntia ja sykkeet ovat olleet läpi yön tarpeeksi matalalla. Kello kertoo jotakin unesta, mutta omat tuntemukset kertovat enemmän.

Aamulla tekee mieli juosta. Heti muutaman minuutin kävelyn jälkeen ei malttaisi olla juoksematta. Se tuntuu uskomattomalta minulle, joka en ennen pitänyt juoksemisesta yhtään. Juoksen todella hitaasti, mutta silti ajattelen sen olevan erilaista liikuntaa keholleni kuin reippaan kävelyn.

Sain seurakuntani kirkkoherralta haasteen lähteä juoksemaan Terwamaratonille kympin matkalle. Olemme jonkun kerran tulleet toisiamme vastaan juoksupolulla. Innostuinkin ajatuksesta ensin, mutta sitten rohkeuteni ei tässä koronatilanteessa riittänyt lähteä yhteislähtöön.

Tein oman, yhden naisen juoksutapahtuman, olkoon se vaikka Terwajuoksu. Valmistautuessani ja pukeutuessani kuvittelin, miltä tuntuisi lähteä juoksemaan porukalla, mutta kaikki tapahtui yksin. Eihän minulla mitään ennalta suunniteltua reittiä ollut, ihan vain arvaten lähdin juoksemaan noin kympin lenkille. Tavoitteenani oli juosta kymppi. Ei aikatavoitetta vaan ihan puhtaasti olisin tyytyväinen, jos jaksaisin juosta kymmenen kilometrin matkan.

Juoksu kulki hyvin heti alusta lähtien. Hölkyttelin menemään kaikessa rauhassa, nauttien ihanasta ilmasta ja mahtavista maisemista. Ajattelin ensin, etten katso kelloa lainkaan, mutta lenkin käännyttyä jo loppupuolelle, en malttanut olla katsomatta. Tuossa kohtaa oli jo mennyt 7,5 km ja tuntui, että olisin voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään. Juoksu ei tuntunut tervan juonnilta, koko ajan oli hyvä ja kevyt olo eikä sattunut mihinkään. Myöskään seuraavana päivänä ei ollut mitään erityisiä tuntemuksia.

Kotiovella katsoin kelloon. Olin juossut 11,39 km, aikaa meni 1 h 31 minuuttia, keskisyke oli korkea: 153 ja maksimisyke oli 177. Kaloreita kului 740 ja oli ihan voittajaolo! Viikon päästä tästä uusin lenkkini. Matkaa oli 11,41 km, kesto 1 h 34 minuuttia, keskisyke 138 ja maksimi 165, kaloreita kului 653. Tärkeintä oli edetä juosten ja saada siitä hyvä mieli.

Vauhdikasta viikkoa sinullekin!

-Harriet

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin