Ajatuksilla voittajan asennetta

Kuva: Kaisa Sirén

Ajatuksilla on vahva yhteys ihmisen kehoon. Kokeilepa vaikka. Laita kulmasi niin kurttuun, kuin ikinä saat. Pure samalla hampaitasi yhteen. Tuijota jotakin yhtä paikkaa ja pidä tätä kaikkea yllä vaikkapa kymmenen sekuntia. Minä kokeilin tätä ja melko pian olo tuntuu ikävältä. Näitä samoja liikkeitä teemme kehossamme silloin, kun olemme kiukkuisia. Emme ehkä tuolloin tiedosta niitä. Sillä, mitä teemme kehollamme, on suora yhteys siihen, mitä ajattelemme.

Arkemme taas on täynnä erilaisia tapahtumia, joissa toimimme melko automaattisesti sen kummemmin asioita tiedostamatta. Polkupyörällä tai autolla ajo, kotityöt tai hampaiden pesu onnistuvat ilman tarkkoja analyyseja kaikista prosessin vaiheista. Voimme kuin huomaamattamme oppia myös ”huonoja tapoja”, joista tulee pitkällä aikavälillä ikäviä seurauksia. Tällöin täytyy pilkkoa oma arki osiin ja nostaa tietoisuuteen ne omat toimintamallit, jotka eivät sovi tämänhetkiseen tilanteeseen.

Voit myös keskittyä tietoisesti kehonkieleen. Esimerkiksi esiintymistilanteessa keskityn tietoisesti varmuutta henkivään kehonkieleen. Hengitän syvään ennen esiintymistilannetta, pukeudun siten, että minulla on hyvä olla ja käytän mielelläni näissä tilanteissa korkeita kenkiä, pidän ryhtini suorassa. Tämä kaikki viestii minun keholleni, että onnistun. Saan itseni ajattelemaan, että nyt minun on hyvä olla ja olen juuri oikeassa paikassa.

Uskon, että jokaisella meistä on kokemus siitä, miten haukotus tarttuu. Samalla tavalla kohdatessamme myös hymy tarttuu. Eivätkö nämäkin ole esimerkkejä kehon ja ajatusten yhteydestä? Entä millaisella äänensävyllä vastaat puhelimeen, kun lapsesi tai rakkaasi soittaa ja vertaa tätä siihen, kun vastaat työpuhelimeen. Nämäkin tiedostamattomat tapamme viestiä kertovat omalla kielellämme ajatusten ja kehomme vahvasta liitosta.

Voimme mielikuvitella asioita ja tilanteita etukäteen. Urheilijoiden mielikuvaharjoitukset ovat valmennuksissa jo yleisiä, täydellisen suorituksen visualisointi ajatuksilla auttaa ja tuo varmuutta vaikkapa kilpailutilanteeseen. Ei kuitenkaan ole helppoa keskittyä ajatuksiinsa. Kun oikein toden teolla ryhtyy keskittymään niihin, voi opetella pikkuhiljaa myös vartioimaan niitä. Ajatuksesi eivät ole sama kuin sinä.  

Itse uskon siihen, että voin omilla ajatuksillani edistää esimerkiksi onnistumistani painonhallintatilanteissa. Visualisoimalla ongelmatilanteita voittajan näkökulmasta kasvatan voittajan asennetta. Olen tietoisesti ryhtynyt ajattelemaan liikunnasta niin, että olen liikuntaihminen. Liikunta tuntuu hyvältä, on minulle tärkeää, auttaa tavoitteideni toteuttamisessa ja tuo minulle hyvää mieltä. Ja kas, pikkuhiljaa olen alkanut uskoa näitä ajatuksiani ja ne näyttävät tulevan minulle todeksi.

Nyt, kun katson ikkunasta ulos ja sataa vettä, hiipii mieleeni ajatus. Hui, miten kylmä ja kurja sää. En kyllä jaksa lähteä ulos. Tuo ajatus ei ole totta. Työnnän sen pois ja työnnän toisen ajatuksen tilalle. ”Saatat luulla, ettei tuolla voi ulkoilla, mutta se ei ole totta! Sinulla on sateen kestäviä vaatteita, kokeilepa, miten hyvältä sadelenkki tuntuu! Saat happea ja ihosi rakastaa sadepisaroita!” Eli ei aina kannata uskoa, mitä ajattelee.

Tällaisia ajatuksia tähän viikkoon tarjoili Harriet

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin